Op 21 november 2014 werd de nieuwe betaalmethode ‘mobile payment’ gelanceerd en aan de klanten van Yeelen Ba gepresenteerd.

Samenwerking Airtel Burkina Faso en FRES van start

De feestelijke lancering vond plaats bij een van de acht Energy Stores van Yeelen Ba. Airtel Burkina Faso maakt het mogelijk voor klanten om met hun mobieltje te betalen. Dit is niet alleen erg handig voor de klant zelf. Het systeem houdt ook Yeelen Ba financieel gezond, doordat mobile payment wanbetaling voorkomt en terugdringt.

Hoe werkt mobile payment?

Airtel Money is de service waarmee mensen geld kunnen opladen op hun mobiele telefoon en dit bijvoorbeeld eenvoudig kunnen overmaken. Yeelen Ba-klanten die gebruikmaken van Airtel Money ontvangen per betalingstermijn een sms die hen herinnert aan de betaling. Met één druk op de knop kunnen ze vervolgens hun betaling doen; het bedrag wordt automatisch van hun rekening afgeschreven. Klanten hoeven niet langer naar de Energy Stores om te betalen en hoeven hiervoor ook geen cash te regelen. Dit maakt betalen een stuk makkelijker. Het is op den duur de bedoeling dat alle klanten van Yeelen Ba overstappen op mobile payment.

Proef op de som

Om zoveel mogelijk mensen op de hoogte te stellen van deze nieuwe manier van betalen ging de lancering gepaard met dans en muziek. Airtel wierf ter plekke 30 nieuwe klanten voor Airtel Money. Yeelen Ba wierf 9 nieuwe klanten die gelijk hun maandelijkse bijdrage (35.000 FCFA) betaalden. Landbouwer Bakary Traoré (een van de nieuwe klanten) nam gelijk de proef op de som en betaalde ter plekke zijn energierekening via mobile payment. Bakary verbouwt o.a. katoen en maïs en woont in Djigouera, het dorp waar de feestelijke kick off plaatsvond.

Gezamenlijke campagne Airtel en FRES

Airtel Burkina Faso en FRES zullen samen optrekken in een wervingscampagne voor nieuwe klanten. De eenvoudige betaalmethode zal zeker een positieve bijdrage leveren aan de werving.